CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, July 26, 2010

Bismillah...

Saat pertama kali selepas pertemuan bersama adik seusrah, terasa sungguh berat amanah dan tanggungjawab yang perlu di pikul. Entah kenapa, usai berusrah, langsung ke kolej tujuh untuk bertemu adik seusrah di sana pula. Cadang mahu maghrib di sana. Dalam perjalanan, terasa sebak di hati tatkala teringat harapan adik seusrah hamba...


Harapan mereka, juga harapan hamba agar Islam terus menyinar dan berada di puncak tertinggi menjadi topik bualan kami usai solat asar. Tersentuh hati hamba saat si adik meluahkan rasa sedih, bimbang dan gusar saat berdepan suasana yang menjanjikan keseronokan duniawi buat si syabab. Sebak si adik bercerita. Hamba dapat merasakan betapa gusarnya si adik untuk menghadapi cabaran dan tribulasi yang mendatang. Di sudut yang lain, Hamba melihat betapa si adik cukup cinta dan rindu biah solehah. Dan hamba berkira-kira, begitu juga cita, harap dan rasa seluruh warga kampus hijau ini. Hamba biar si adik meluah rasa. Dalam diam terselit rasa kagum dengan adik hamba yang seorang ini. Jiwa muslimahnya cukup kuat. Begitulah fitrah manusia...Islam tetap di hati, namun zulumat mengaburi. Namun, andai Hidayah Ilahi datang menyapa, nikmat Islam itu pasti terasa... Jiwa daie berbisik "aku harus tegar, tidak boleh lagi banyak bermain... mad'u menanti harus ku santuni... sebagaimana tinggi harapan mereka mahu di puput hidayahNya, begitu juga harapan aku agar terus istiqamah menjadi penyambung mata rantai perjuangan Islam..."


"Ya Allah yang berkuasa membolak balikkan hati kami, tetapkanlah hati-hati kami dalam ketaatan dan teguh di jalan dakwahMu....Amin Ya Rabb..."

Tuesday, July 13, 2010

HIJRAHKU....

Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerana tiada siapa yang sudi membela
Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di lautan sepi
Ditinggalkan mereka yang ku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala padaMu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana engkau MAha Mengetahui
SEgala apa yang terbuku di hati

Ya Allah tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah ku mulai
Ya Allah engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali menteri pagi
Setelah malamku berkalut benci



"MAAF" Satu perkataan yang mudah tapi kadang2 sukar diluahkan. Dalam kehidupan kita sehari banyak perkara yang kita lalui. Tanpa kita sedar dalam kita leka melayari kehidupan kita seharian, kita sering melukakan hati orang2 disekeliling kita, orang2 yang kita sayangi!

Cukupkah sekadar dengan sekadar mengucapkan MAAF? Terubatkah hati2 yang kita lukakan?

Selagi kita bergelar manusia, kesilapan merupakan perkara yang paling sukar dielakkan. Adakalanya kesilapan itu terpaksa dilakukan untuk melindungi sesuatu. Terpulang pada hati untuk menilai wajarkah sesuatu kesilapan itu dimaafi. Adakalanya ego perlu diletakkan ketepi. Dengarlah pada kata hati!”





Usai kuliah pertama, hamba cukup bersemangat dan bermotivasi. Kelas interpersonal skills cukup terkesan pada diri hamba. “habluminallah, wa hablum minannas…bila lihat pada sesuatu keadaan atau seseorang, fikirkanlah dahulu yang positif..” itulah pesan Pak Ngah, pensyarah subjek. Entah kenapa, hamba merasa kalamNya berbicara, membuka mata dan hati yang sarat zulumat dan mazmumah.. Ya Allah yang memegang hati-hati insani, semoga nikmat Islam, Iman dan rasa kehambaan terus-terusan mengalir dalam jiwa dan diri dan semoga semester baru ini membuka lembaran baru dalam kembara hidup hamba…Amin ya Rabb..



*kredit: iluv islam.com & nasyeed.com