CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, March 3, 2010

Apa dosa si kecil???


Sedih dan marah bercampur baur dalam diri hamba tatkala membaca berita kematian Allahyarham Syafiah Humairah yang di bunuh kejam manusia zalim berhati binatang. Cukup zalim dan perlakuan makhluk seperti ini tak kan dapat diterima oleh akal manusia yang sempurna lagi sihat! Hamba cukup sedih saat membayangkan betapa si comel ini menanggung azab tatkala disiksa dan didera manusia bernafsu bahimiyyah. Lumrahnya, si tua menyayangi dan melindungi si kecil, namun betapa lompang dan butanya hati si tua lantaran tak punya belas dan kasihan buat si kecil, yang entah pada pandangannya si kecil itu seperti apa, tergamak memperlakukannya sekejam itu.

Lemahnya iman umat akhir zaman ini... Tatkala nafsu xbisa dikawal dan menggila, anak-anak permata hati menjadi mangsa. Keluarga yang patut menjadi pelindung dan menabur mawaddah buat anak-anak, bertukar menjadi tempat yang cukup merunsing dan menyiksakan. Halal haram sudah tidak kenal, lantas hukum agama di tinggal dan di pandang sepi begitu sahaja. Hamba termenung, 'bagaimana mungkin ibu bapa seperti ini mampu memberi pendidikan terbaik buat anak-anak? Acuan yang bagaimana akan di guna?? Hamba mengambil analogi mudah yang acapkali disebut, sedangkan binatang yang tak punya akal mampu menyayangi si anak, apatah lagi manusia yang di beri akal sempurna dan di tinggikan darjatnya oleh Allah Taala?? Hamba tertanya dan merenung lagi, mencari apa yang menjadi punca kezaliman seperti ini?? apakah silapnya..adakah sudah terhakis atau mungkin langsung hilang rasa bertuhan? atau mungkinkah pegangan aqidah yang lenyap langsung lantaran terlalu banyak berkiblatkan barat yang tertanam dan di tanam dalam diri? ataupun boleh jadi sistem tarbbiyyah atau pendidikan yang tidak kena? ah! terlalu banyak kemungkinan. Al-fatihah buat si comel yang tak punya dosa, Syafiah Humairah...

~Ikhlas dan sejati akan bertemu di dalam senyuman anak kecil, senyum yang sebenarnya senyum, senyum yang tidak disertai apa-apa. ( Hamka )

0 comments: